
BIG IDEAS great STEM
De kijk vanuit “big ideas” naar wetenschapsonderwijs overstijgt de klassieke opsplitsing in de vakken biologie, chemie en fysica en de verschillende onderdelen zoals optica, mechanica, plantkunde, … Het curriculum wordt hierbij benaderd
vanuit een aantal concepten, kernideeën, denk- en werkwijzen die binnen de brede wetenschappen aanwezig zijn.
Raadpleeg de informatie op
www.bigideas.be of bekijk de
presentatie.

De STEM concepten (crosscutting concepts), die gebaseerd zijn op de “big ideas” bieden leerlingen een kader om competenties uit de verschillende STEM disciplines (wetenschap, technologie, engineering en wiskunde) te verbinden tot een samenhangende en wetenschappelijk onderbouwde kijk op de wereld.

Patronen
Raadpleeg de informatie op https://bigideasgreatscience.wordpress.com/perspectieven/patronen

Oorzaak en gevolg, terugkoppeling
Raadpleeg de informatie op https://bigideasgreatscience.wordpress.com/perspectieven/oorzaken

Verhouding en hoeveelheid
Raadpleeg de informatie op https://bigideasgreatscience.wordpress.com/perspectieven/schaal-en-verhouding

Systemen en modellen
Raadpleeg de informatie op
https://bigideasgreatscience.wordpress.com/perspectieven/systemen
Raadpleeg de informatie op
https://bigideasgreatscience.wordpress.com/perspectieven/modellen

Energie, materie en informatie
Raadpleeg de informatie op https://bigideasgreatscience.wordpress.com/perspectieven/stromen-en-behoud

Structuur en functie
Raadpleeg de informatie op https://bigideasgreatscience.wordpress.com/perspectieven/structuur-en-functie

Stabiliteit en verandering
Raadpleeg de informatie op https://bigideasgreatscience.wordpress.com/perspectieven/stabiliteit-en-verandering